donderdag 17 juli 2008

Woensdag 16 juli: Yosemite

Vandaag is mijn verjaardag!!! Deze morgen zijn we opgestaan en zijn in onze jacuzzi gaan zitten. Zaaaaalig! Nadien heeft Raf voor mij eitjes en toast gebakken als ontbijt (we hebben een kitchenette in onze kamer!).
Rond 9.00u zijn we dan vertrokken richting Yosemite Village. We zijn naar het Information Center gegaan om wat informatie te krijgen over de hikes ginder. Wij wilden de Mist Trail doen. Deze staat aangegeven als 'strenuous': 'zwaar'. Het zou ons zo'n 3u kosten volgens de dame aan de infobalie. Dat zagen we nog wel zitten.
Wij namen dus de shuttlebus naar het beginpunt van de trail. Daar begonnen we met goede moed aan de klim. Eerst liep het pad nogal geleidelijk naar boven, maar dan begon het zwaarste stuk: ongeveer 700 trappen (366m) naar boven tot aan de Vernal waterval! Dat was wel enorm 'strenuous'! Maar door op tijd te rusten, kwamen we er wel. Nu, de hike heet niet voor niets 'Mist Trail'. Toen we de trappen aan het doen waren, kregen we heel wat verstuifd water van de watervallen over ons. Dat deed wel deugd, want we hadden toen al een heel eind afgelegd!
Onderweg hadden we al geweldige uitzichten gehad, maar daar boven naast de waterval was het wel geweldig om te zien! Het was ook wel leuk om te zien dat we zo hoog naar boven geklommen waren.
Na een rustpauze wilden we terug naar beneden naar Yosemite Valley. We hadden twee opties: ofwel dezelfde weg terug (maar die trappen naar beneden met Raf zijn hoogtevrees zou toch maar 'spooky' geweest zijn voor hem; en ook heel vermoeiend), ofwel namen we de John Muir Trail eerst een stuk naar boven en dan weer naar beneden. Wij kozen voor de tweede optie.
Raf had een man wel verkeerd verstaan, want hij dacht dat het maar 0.3 mijl naar boven was, maar dat klopte helemaal niet! Wij hebben nog een heel steile en lange klim gedaan vooraleer we boven waren! Toen we boven naast de rotsen aan het wandelen waren, hoorden we een ratelend geluid... Jaja, een ratelslang!!! We hadden dat eerder ook al eens gehoord, maar nu hoorden we dat geluid heel erg vaak! We keken wel rond, maar zagen geen slangen. Dat vond ik ook niet erg!! Elke keer wanneer ik dat vies geluid hoorde, wilde ik daar heel snel weg zijn!!! Op een bepaald stuk hebben we er zo wel heel veel gehoord! Was wel beetje 'spooky'!!!
Nadien volgde een lange afdaling; onze knieën hebben het geweten!
Uiteindelijk kwamen we dan aan op het punt waar de twee trails samenkwamen. Van daaruit liepen we dan verder naar beneden naar de shuttlebus. Toen we aan de shuttlebus aankwamen, waren we moe, maar voldaan. We hadden immers 5 uur geklommen en gedaald!!!
Ondertussen was het al vier uur en we hadden nog niet geluncht (wel wat koekjes en worteltjes gegeten, maar geen echte maaltijd). Ik was behoorlijk slapjes en we zijn dan snel iets gaan zoeken om te eten in Curry Village. We hebben alletwee een lekkere pizza gegeten.
Daarna wilden we nog gaan raften op de rivier, maar dat kon je maar doen tot 3.30pm en het was al 5pm. Dat gaan we dan toch morgenvroeg nog doen vooraleer we vertrekken naar Sequoia.
We zijn nog even gestopt in de winkel in Yosemite Village om wat inkopen te doen. Hier kan je véél meer vinden dan in het winkeltje van het hotel. Bovendien zijn de prijzen echt niet hoog. Het doet wel deugd om eens wat groenten en fruit te eten ook.
Terug in het hotel hebben we wat kleren gewassen en zijn we in het zwembad gedoken. Dat was zalig na zo'n hete dag! (Het was hier zo'n 35°C in de schaduw!!! Erg heet om te gaan hiken!)