woensdag 23 juli 2008

Dinsdag 22 juli: Grand Canyon NP

Vanmorgen liep onze wekker af om 6.20u. We moesten op tijd opstaan, want we gingen over de Grand Canyon vliegen met een helicopter! Om 8.15u moesten we daar al zijn.
We zijn eerst in het restaurant van het hotel gaan eten, maar dat was niet zo geweldig. We hebben hier in de US al veel beter ontbeten. Maar ja, we hadden iets in ons maag.
Toen we aankwamen op Grand Canyon National Airport checkten we in bij Papillon Helicopters voor onze vlucht. Om 9.05u stegen we dan op! Vanaf de start was het erg leuk!
We begonnen te vliegen richting de rim van de canyon. Toen we daar aankwamen kregen we een geweldig zicht van de Grand Canyon natuurlijk! Wauw!!
De helicoptervlucht op zichzelf was ook een hele belevenis! Raf zag het eerst niet zo goed zitten zo hoog in de lucht, maar uiteindelijk is dat toch meegevallen. Vroeger had ik hetzelfde al eens gedaan, maar dan met een vliegtuig. Met een helicopter is toch wel leuker!
Dit was meteen één van de hoogtepunten van onze reis!
Na een half uur stonden we weer veilig op de grond. We reden direct terug naar het hotel om daar onze auto te parkeren en ons klaar te maken voor de Bright Angel Trail.
Dat is een hele oude bekende trail van de rim van de canyon naar helemaal beneden tot aan de Colorado River. Wij waren niet van plan om helemaal tot de rivier te wandelen (moet je onderweg kamperen en is nogal ver), maar we wilden tot de eerste tussenstop gaan. Dat is zo'n 1.6 mijl.
We begonnen met goede moed en veel water. Het was ondertussen al 10.45u en het begon wel warm te worden. Hoe lager de canyon in, hoe warmer het werd.
Het eerste stuk ging dus volledig naar beneden. Toch gingen we niet snel, want je moest erg oppassen dat je niet naar beneden schoof op al die losse steentjes en rotsen. Om 12.15u waren we dan vlakbij het eerste rustpunt. We hebben daar eventjes gerust en dan terug naar boven gewandeld. Dat was redelijk zwaar! Sommige stukken waren erg steil! We deden het rustig aan en om 13.30u kwamen we boven aan. Toen hadden we dus zo'n 3 mijl gewandeld. Het was wel de moeite om gedaan te hebben!
We waren allebei erg moe, smerig en een beetje oververhit, dus namen we eerst een lekkere frisse douche in onze hotelkamer.
Daarna zijn we snel iets gaan eten. We gingen ook nog een wandeling maken langs de rim. We zijn nog naar een aantal uitkijkpunten gewandeld. Dit nam toch ook wel een tijd in beslag. Ook hebben we heel veel eekhoorntjes gezien. Je mag die hier eigenlijk niet voederen, maar er zijn heel veel mensen die dat toch doen en dus hebben die beestjes geen schrik meer van mensen.
Zodadelijk gaan we naar de zonsondergang kijken, want die hebben we gisteren net gemist.